In onze snel veranderende informatiemaatschappij wordt de rol van een mediabedrijf als TMG alleen maar belangrijker. Door uit te blinken in onze kernactiviteiten kunnen wij waarde toevoegen. Niet alleen voor de consument, maar voor alle stakeholders in onze keten en voor de maatschappij als geheel.
TMG hecht groot belang aan regelmatig overleg met stakeholders over de koers van het bedrijf. Wij zijn ons ervan bewust dat wij invloed uitoefenen op onze stakeholders, en andersom stellen wij ons open om te horen wat er bij hen leeft en speelt. Wij gebruiken deze input om onze strategie waar nodig aan te scherpen en onze jaarplannen te actualiseren.
De Raad van Bestuur en de directies van de business units zijn hier op verschillende manieren bij betrokken. Met diverse stakeholders is TMG dagelijks in contact, zoals met medewerkers, consumenten en adverteerders. Via social media, de eigen websites, publicaties, presentaties en open dagen worden contacten gelegd en onderhouden. Voor andere stakeholders zijn er gerichte evenementen en gekozen momenten, zoals aandeelhoudersvergaderingen, presentaties en rondleidingen.
Onderstaand een overzicht van de belangrijkste stakeholders in de context van de waardeketen van TMG.
Onze belangrijkste stakeholders, zoals weergegeven in het overzicht, hebben een grote mate van invloed op dan wel een grote mate van belang bij TMG. Ons bedrijf is volop in ontwikkeling. Hierover houdt TMG ook contact met de overheid en bijvoorbeeld de belastingdienst; de business units onderhouden zelf de contacten op lokaal bestuurlijk niveau.
Onderwerpen die het afgelopen jaar tijdens de stakeholdergesprekken aan bod kwamen zijn onder andere: de visie en strategie van TMG , de commerciële vertaling daarvan, nieuwe samenwerkingsmogelijkheden, het media ecosysteem en de ambities m.b.t. verantwoord ondernemen.
In 2016 is opnieuw een uitgebreide multi-stakeholderdialoog uitgevoerd; het streven is om dat eens in de drie jaar te doen om ervoor te zorgen dat wij de goede dingen doen en dicht bij onze stakeholders blijven. CEO Geert-Jan van der Snoek ging met externe belanghebbenden als adverteerders, financiële instellingen, aandeelhouders en NGO’s in dialoog over het verantwoord ondernemen beleid. Ook lichtte hij ondernomen activiteiten toe. Voorafgaand aan de dialoog ontvingen alle deelnemers een korte enquête waarin zij konden aangeven welke duurzame onderwerpen zij het meest relevant vonden voor TMG. Op basis van de resultaten van deze enquête is gekozen om tijdens de multi-stakeholderdialoog dieper in te gaan op de drie onderwerpen: ‘Talent ontwikkelen’, ‘Toegankelijkheid tot informatie en Privacy’ en ‘Verantwoord inkopen’. De belangrijkste punten uit de dialoogrondes zijn (gebaseerd op input van stakeholders tijdens de dialoogrondes en plenaire discussie):
Het proces om de materialiteiten te bepalen is voortdurend in ontwikkeling. In 2013 zijn de belangrijkste verantwoord ondernemen onderwerpen voor het eerst geïnventariseerd met behulp van een multi-stakeholderdialoog. Vanuit onze diverse structurele dialogen met onze belangrijkste stakeholders (zie Stakeholderoverzicht) zijn de onderwerpen jaarlijks geëvalueerd. Hierbij zijn nieuwe onderwerpen gedefinieerd en de onderwerpen die door interne en externe stakeholders belangrijk worden gevonden en die van invloed zijn op het bedrijfssucces van TMG zijn geprioriteerd. De manier waarop TMG de lijst van onderwerpen heeft opgesteld is niet veranderd. Tijdens de structurele dialogen met experts, de Investor Relations-dag en de multi-stakeholderdialoog van dit jaar zijn door een grote groep stakeholders de huidige verantwoord ondernemen onderwerpen vastgesteld, wat resulteert in de onderstaande materialiteitsmatrix.
De materiële onderwerpen worden op verschillende momenten en op verschillende manieren met onze belangrijkste stakeholders besproken. In onderstaand overzicht worden voor de belangrijkste stakeholders de vorm, frequentie en materiële onderwerpen van onze dialogen met hen weergegeven. De materiële thema's staan daarin centraal. Het overzicht is niet uitputtend en bij de contactmomenten zijn vaak verscheidene stakeholders betrokken. De frequentie van de overleggen varieert van dagelijks tot eenmaal per jaar. Er bestaat geen een-op-een relatie tussen de tweede en de derde kolom. In de kolom resultaten is een verwijzing opgenomen naar de paragrafen in dit jaarverslag waar de behaalde resultaten per materieel onderwerp wordt weergegeven.
Materiële onderwerpen |
Belangrijkste stakeholders |
Vorm dialoog |
Frequentie |
Resultaat |
---|---|---|---|---|
A = Privacy |
24/7 consumenten |
Klantenpanels |
Periodiek |
Verantwoord ondernemen (Privacy) |
B = Informatiebeveiliging |
Adverteerders |
Bilaterale gesprekken |
Dagelijks |
|
C = Ontwikkeling van medewerkers |
Medewerkers, |
Bijeenkomsten gehele organisatie |
Periodiek |
Onze mensen
|
D = Toegang tot informatie |
Adverteerders |
Bilaterale gesprekken |
Dagelijks |
Stategie
|
E = Financiele prestaties(EBITDA, kostenreductie, dividend-uitkeringspercentage) |
Aandeelhouders en (potentiële) investeerders |
Aandeelhoudersvergadering |
Jaarlijks |
|
F = Aandeel van digitaal in de omzet |
Aandeelhouders en (potentiële) investeerders |
Aandeelhoudersvergadering |
Jaarlijks |
|
G = Transparantie |
Overheid Adverteerders |
Bilaterale overleggen |
Periodiek |
Stategie
|
H = Verantwoord inkopen |
Leveranciers
|
Bilaterale gesprekken |
Periodiek |
Verantwoord ondernemen (Verantwoord inkopen) |
I = Circulair gebruik materialen |
Leveranciers |
Bilaterale overleggen |
Periodiek |
Verantwoord ondernemen (Verbeteren milieuprestaties) |
J = Duurzame datacenters |
Leveranciers |
Bilaterale overleggen |
Periodiek |
Verantwoord ondernemen (Verantwoord inkopen) |
K = Maatschappelijke sponsoring |
Samenleving |
Bilaterale overleggen |
Periodiek |
Verantwoord ondernemen (Maatschappelijke betrokkenheid) |
L = Diversiteit |
Leveranciers |
Bilaterale overleggen
|
Periodiek
|
|
M = Maatschappelijke betrokkenheid |
Samenleving Medewerkers, |
Journalistiek |
Dagelijks |
TMG Landelijke Media
|
N = CO2-reductie |
Leveranciers
|
Bilaterale gesprekken |
Periodiek |
Verantwoord ondernemen (Reductie CO2-uitstoot )
|
Transparantie is een van onze strategische verantwoord ondernemen thema’s. We laten dat onder meer zien met dit geïntegreerd jaarverslag. In deze rapportage rapporteren wij over onze strategische, financiële en niet-financiële prestaties. Hiermee willen wij het voor onze stakeholders inzichtelijk maken hoe wij voor hen waarde creëren en een duurzaam rendement willen realiseren.
In onze beleving bevat een geïntegreerd rapport informatie voor onze stakeholders over onze financiële prestaties en over onze impact op medewerkers, de samenleving en het milieu. Door onze financiële en niet-financiële prestaties uit te leggen in relatie tot onze strategie, externe ontwikkelingen, risico’s, kansen en governance, willen wij de stakeholders in staat stellen om een holistisch beeld te vormen van het media ecosysteem waarin wij ons bevinden.
Voor een transparante en geïntegreerde rapportage volgt TMG de richtlijnen van de International Integrated Reporting Council (IIRC), die hiervoor een raamwerk heeft ontwikkeld.
Ook andere geaccepteerde richtlijnen zijn een bron van inspiratie voor de samenstelling van deze verslaggeving. Daarbij gaat het om de:
TMG is verantwoordelijk voor de effecten van de besluitvorming en de dagelijkse activiteiten waar zij formeel en/of redelijkerwijs1 controle over heeft. Naast de eigen verantwoordelijkheid, zijn wij ons ervan bewust dat we in sommige gevallen ook de mogelijkheid hebben om het gedrag van bepaalde stakeholders te beïnvloeden. Deze situaties vallen binnen de invloedsfeer van TMG. Andersom stellen wij ons open om te horen wat er bij hen leeft. Wij gebruiken deze input om onze strategie waar nodig aan te scherpen en onze jaarplannen te actualiseren.
In dit verslag wordt een de materiële financiële en niet-financiële onderwerpen behandeld. Deze onderwerpen kunnen een materieel effect hebben op onze activiteiten, de risico's en kansen, toepasselijke regelgeving en trends. Deze onderwerpen zijn bepaald door de belangen van de stakeholders van TMG te combineren met de impact die de onderwerpen hebben op het bedrijfssucces van TMG. Wanneer materiële onderwerpen veranderen, stemmen we onze rapportage af op deze ontwikkelingen en de verwachtingen van de stakeholders. Onze materialiteitsmatrix geeft een schematisch overzicht van onze materiële onderwerpen.
Om onze meest materiële onderwerpen te bepalen, staan wij in voortdurend contact met onze stakeholders. Afgelopen jaar hebben wij een uitgebreid multi-stakeholderdialoog gehouden met een diverse groep stakeholders. Leveranciers, mediabureaus, aandeelhouders, medewerkers, maatschappelijke organisaties, NGO’s en adviseurs namen deel aan dit multi-stakeholderdialoog, zie ook de bijlage Stakeholders van TMG.
Onze gedefinieerde materiële onderwerpen helpen ons een evenwichtig en compleet beeld te geven van onze prestaties in dit jaarverslag. De materiële onderwerpen zijn vastgesteld door de Raad van Bestuur.
Het jaarverslag heeft betrekking op de periode 1 januari tot 31 december 2016 en is gepubliceerd op 3 april 2017. Door middel van onze materialiteitsanalyse zorgen we ervoor dat alle materiële economische, sociale en ecologische onderwerpen aan bod komen in dit jaarverslag. Alle onderdelen van TMG, in binnen- en buitenland, vallen binnen de reikwijdte en afbakening van dit verslag.
Voor de scope van de financiële prestaties wordt verwezen naar de toelichting op de geconsolideerde jaarrekening. Voor de niet-financiële prestaties rapporteert TMG alleen over de bedrijfsonderdelen waar zij meer dan 50% eigenaar van is. Door het onderbrengen van onze radio-activiteiten in een nieuw radiobedrijf waar TMG minder dan 50% eigenaar van is, is de financiële en niet-financiële data van Sky Radio Group tot en met 30 september 2016 meegenomen in dit jaarverslag.
Deze data hebben geen betrekking op andere stakeholders uit de keten zoals bijvoorbeeld klanten of leveranciers.
Afhankelijk van het onderwerp, worden onze aanpak en de prestaties uitgelegd in tekst, door te verwijzen naar ons beleid of door het verstrekken van data en de voortgang op de eventuele doelstellingen.
Alle financiële gegevens in dit geïntegreerde jaarverslag zijn afgeleid van, en in overeenstemming met onze jaarrekening. De niet-financiële gegevens in dit verslag hebben betrekking op HR, kwantitatieve klantgegevens, bereik, milieu en transparant ondernemen. Milieudata halen wij op bij de business unit Facilitair Bedrijf en zijn afkomstig uit verschillende registratiesystemen. Informatie over klanten en HR komen uit onze zakelijke systemen, in lijn met de data in onze jaarrekening. De gegevens over bereik zijn gebaseerd op de officiële NOM-cijfers en online datasystemen zoals Google Analytics. Bij de bereikcijfers in dit verslag wordt de bron duidelijk vermeldt. De overige gegevens over transparant of verantwoord ondernemen in de brede zin, ontlenen wij aan onze aan verantwoord ondernemen gerelateerde activiteiten. De niet-financiële gegevens zijn opgevraagd bij de verantwoordelijke bedrijfsonderdelen en (staf)afdelingen en worden ,waar mogelijk, vergeleken met vergelijkende cijfers van voorgaande jaren.
Indien data zijn geschat wordt dit duidelijk in de tekst aangegeven. Een schatting vindt plaats op basis van historische informatie of een extrapolatie op basis van de eerste tien á elf maanden van het jaar. De gegevens zijn door de verantwoordelijke functionarissen geverifieerd op plausibiliteit en verloop.
TMG laat de niet-financiële data van dit verslag nog niet extern verifiëren. De prioriteit ligt op dit moment bij het implementeren van duurzaamheid binnen de organisatie. De gegevens waarover wordt gerapporteerd in dit verslag, zijn berekend op basis van data die zijn opgevraagd bij de verantwoordelijke business units, en (staf)afdelingen. De gegevens zijn door de verantwoordelijke functionarissen geverifieerd op plausibiliteit. Voor de berekeningen van de CO2-uitstoot houdt TMG de actuele well-to-wheel data aan van CO2emissiefactoren.nl ultimo jaar. De website biedt een eenduidige lijst kerncijfers over CO2-uitstoot, die een vergelijking tussen organisaties gemakkelijker maakt.
Op de in dit verslag opgenomen niet-financiële gegevens is geen accountantscontrole noch enige andere vorm van assurance door de externe accountant toegepast.
Graag ontvangen wij uw feedback op ons verslag. Vragen of opmerkingen kunt u verzenden naar concerncommunicatie@tmg.nl.
Kwantitatieve doelstellingen |
Resultaat 2016 |
Resultaat 2015 |
Doelstelling |
Streefdatum |
Materieel onderwerp |
---|---|---|---|---|---|
Punten behaald op de Transparantiebenchmark van het ministerie van EZ |
160 |
153 |
> 170 |
2018 |
|
Percentage van het aantal RFP's en RFI’s is duurzaam ondernemen onderdeel van de gunning. |
8 trajecten |
n/a1 |
100% |
2020 |
|
Percentage van de TMG-spend gekwalificeerd tegen TMG Leverancier Gedragscode (of equivalent) |
42% |
n/a1 |
> 80% |
2020 |
|
Percentage van ons restmateriaal dat wordt gerecycled |
95% |
93% |
> 90% |
Jaarlijks |
|
Percentage van ons papierrestmateriaal dat wordt gerecycled |
99% |
96% |
100% |
2018 |
|
Percentage van het ingekochte drukpapier dat is gecertificeerd (PEFC, FSC of gelijkwaardig) |
100% |
98% |
> 95% |
Jaarlijks |
|
Percentate gerecycled drukpapier dat gebruikt wordt bij de onze productie van onze kranten |
40% |
22% |
40% |
2017 |
|
Aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die binnen TMG een plek hebben gevonden |
0 |
n/a1 |
> 10 |
2017 |
|
Percentage van de externe hosting-partijen van onze online producten dat gebruik maakt van duurzame elektriciteit |
100% |
100% |
100% |
Jaarlijks |
|
Reductie percentage van de absolute CO2- uitstoot in scope 1 en 2 t.o.v. 2014 |
26% |
15% |
> 20% |
2018 |
|
Percentage verbruik van duurzame energie |
100% |
100% |
100% |
Jaarlijks |
|
Reductie percentage van het energieverbruik op campus Alkmaar t.o.v. 2012 |
7,8% |
6,8% |
> 8% |
2016 |
|
Reductie percentage van het energieverbruik op campus Amsterdam t.o.v. 2012 |
9,2% |
7,7% |
> 8% |
2016 |
|
Deze rapportage is gebaseerd op de vierde generatie richtlijnen van het GlobalReporting Initiative (GRI G4). Deze richtlijnen zijn toegepast op het Core-niveau. Dit houdt in dat er gerapporteerd wordt op basis van GRI-indicatoren die materieel zijn voor de bedrijfsvoering van TMG.
In onderstaande GRI-tabel wordt vermeld welke GRI-indicatoren (GRI G4 Indicatornr.) waar zijn opgenomen in het verslag, onderdeel van het jaarverslag. Daar waar niet over wordt gerapporteerd, wordt toegelicht.
GRI G4 Indicator |
Omschrijving GRI G4-indicator |
Sectie jaarverslag |
Toelichting en verwijzing |
||
---|---|---|---|---|---|
Strategie en analyses |
|||||
G4-1 |
Verklaring van de hoogste beslissingsbevoegde van de organisatie over de relevantie van duurzame ontwikkeling voor de organisatie en haar strategie. |
||||
G4-2 |
Beschrijving van belangrijke gevolgen, risico’s en mogelijkheden. |
||||
Organisatieprofiel |
|||||
G4-3 |
Naam van de organisatie. |
||||
G4-4 |
Belangrijkste merken, producten en/of diensten. |
||||
G4-5 |
Locatie van het hoofdkantoor van de organisatie. |
Achterzijde omslag |
|||
G4-6 |
Het aantal en de namen van landen waarin de organisatie actief is. |
||||
G4-7 |
Eigendomsstructuur en de rechtsvorm. |
||||
G4-8 |
Afzetmarkten (inclusief geografische verdeling, sectoren en soorten klanten/begunstigden). |
||||
G4-9 |
Omvang van de organisatie. |
||||
G4-10 |
Aantal werknemers naar geslacht en leeftijd. |
Wij rapporteren niet over de volgende zaken: e) Percentage werkzaamheden van de organisatie dat wordt uitgevoerd door personen die juridisch aangemerkt worden als zelfstandige, of door andere personen dan eigen werknemers of begeleide medewerkers, inclusief werknemers en begeleide medewerkers van leveranciers.
f) Significante schommelingen in het aantal werknemers (zoals seizoensarbeid in de toeristische of agrarische sector).
|
|||
G4-11 |
Percentage van het totale aantal werknemers dat onder een collectieve arbeidsovereenkomst valt. |
1.265 van 1.735 = 73% |
|||
G4-12 |
Beschrijving van de toeleveringsketen van de organisatie. |
||||
G4-13 |
Significante veranderingen tijdens de verslagperiode wat betreft omvang, structuur, eigendom of toeleveringsketen van de organisatie. |
Belangrijke ontwikkelingen van 2016
|
|||
G4-14 |
Beschrijving van het al dan niet toepassen van het voorzorgsprincipe door de organisatie. |
||||
G4-15 |
Extern ontwikkelde economische, milieu gerelateerde en sociale handvesten, principes of andere initiatieven die door de organisatie worden onderschreven/bekrachtigd. |
Meerjarenafspraak 3 |
|||
G4-16 |
Lidmaatschappen van verenigingen (zoals brancheverenigingen) en nationale en internationale belangenorganisaties. |
TMG is lid van enkele vakinhoudelijke brancheorganisaties zoals KVGO, NVJ en MVO Nederland |
|||
Vastgestelde materiële aspecten en afbakening |
|||||
G4-17 |
|
Toelichting geïntegreerde rapportage
|
|||
G4-18 |
|
||||
G4-19 |
Overzicht van alle materiële aspecten die tijdens het proces ter bepaling van de inhoud van het verslag zijn vastgesteld. |
Strategie
|
|||
G4-20 |
Vermelding van de afbakening binnen de organisatie voor de materiële aspecten. |
||||
G4-21 |
Vermelding van de afbakening buiten de organisatie voor de materiële aspecten. |
||||
G4-22 |
Gevolgen van een eventuele herformulering van informatie die in een eerder verslag is verstrekt en de redenen voor deze herformulering. |
Toelichting geïntegreerde rapportage
|
|||
G4-23 |
Significante veranderingen ten opzichte van vorige verslagperiodes ten aanzien van reikwijdte en afbakening. |
Toelichting geïntegreerde rapportage
|
|||
Stakeholder engagement |
|||||
G4-24 |
Overzicht van groepen stakeholders die de organisatie heeft betrokken. |
||||
G4-25 |
Basis voor de inventarisatie en selectie van stakeholders die actief worden betrokken. |
||||
G4-26 |
Benadering van de organisatie voor het betrekken van stakeholders, inclusief de frequentie van het dialoog per type en groep stakeholders en of zij specifiek zijn betrokken in het kader van het verslaggevingsproces. |
Ons verslaggevingsproces is er vooralsnog niet structureel op ingericht om alle belangrijkste stakeholdergroepen specifiek in het kader van onze verslaggeving te betrekke n. Het is onze ambitie dit proces in de toekomst optimaal in te richten. |
|||
G4-27 |
De belangrijkste onderwerpen en vraagstukken die uit het overleg met stakeholders naar voren zijn gekomen en de reactie van de organisatie hierop, onder meer via haar verslaggeving. |
||||
Verslagprofiel |
|||||
G4-28 |
Verslagperiode (bijvoorbeeld boekjaar of kalenderjaar) waarop de verstrekte informatie betrekking heeft. |
||||
G4-29 |
Datum van het meest recente vorige verslag (indien van toepassing). |
9 maart 2016 |
|||
G4-30 |
Verslaggevingscyclus (zoals jaarlijks, tweejaarlijks, etc.). |
Jaarlijks |
|||
G4-31 |
Contactpunt voor vragen over het verslag of de inhoud daarvan. |
concerncommunicatie@tmg,nl |
|||
G4-32 |
|
Alhier |
GRI G4,toepassingsniveau Core. Op de in dit verslag opgenomen niet-financiële gegevens is geen accountantscontrole (nog enige andere vorm van assurance-opdracht) door de externe accountant toegepast. Het is onze ambitie het gehele verslag in de toekomst extern te laten auditten. |
||
G4-33 |
|
Huidige praktijk wordt beschreven, overige niet van toepassing. |
|||
Governance |
|||||
G4-34 |
De bestuursstructuur van de organisatie, inclusief de commissies die onder het hoogste bestuurslichaam vallen. Identificatie van de commissies die verantwoordelijk zijn voor de besluitvorming over economische, milieu gerelateerde en maatschappelijke impact. |
Transparantie
|
Zie ook http://www.tmg.nl/nl/management-structuur http://www.tmg.nl/nl/organogram |
||
G4-41 |
Processen waarmee het hoogste bestuurslichaam waarborgt dat strijdige belangen worden vermeden. Vermeldt tevens of belangenconflicten worden gedeeld met belanghebbenden. |
||||
Ethiek en integriteit |
|||||
G4-56 |
Beschrijving van de door de organisatie gehanteerde waarden, principes, standaarden en gedragsnormen, zoals gedragscodes en ethische codes. |
Verantwoord Ondernemen
|
|||
G4- 58 |
Beschrijf de interne en externe maatregelen/systemen voor het rapporteren van onethisch gedrag, handelen in strijd met de wet en zaken rondom organisatie-integriteit, zoals bijvoorbeeld escalatie via managementlijnen, klokkenluidersregelingen en meldpunten. |
GRI G4 Indicator |
Omschrijving GRI G4-indicator |
|
Sectie jaarverslag |
|
Toelichting en verwijzing |
---|---|---|---|---|---|
Economie |
|||||
G4-DMA |
|
|
|
|
|
Economische prestaties |
|||||
G4-EC1 |
Directe economische waarden die zijn gegenereerd en gedistribueerd. |
|
Kerncijfers en data
|
|
|
G4-EC4 |
Significante financiële steun van een overheid. |
|
|
|
Geen financiële steun ontvangen |
G4-EC7 |
Ontwikkeling en gevolgen van investeringen in infrastructuur en ondersteunde diensten. |
|
|
|
|
Milieu |
|||||
G4-DMA |
|
|
Verantwoord Ondernemen
|
|
|
Grondstoffen |
|||||
G4-EN2 |
Percentage van de gebruikte materialen dat bestaat uit gerecyclede materialen. |
|
|
Percentage gerecycled en percentage gecertificeerd |
|
Energie |
|||||
G4-EN3 |
Direct energieverbruik. |
|
|
|
|
G4-EN6 |
Reductie van energieverbruik. |
|
|
|
|
G4-EN7 |
Verlaging van de energiebehoefte van producten en diensten. |
|
|
|
|
Emissies |
|||||
G4-EN15 |
Directe uitstoot van broeikasgas (scope 1). |
|
|
|
|
G4-EN16 |
Indirecte uitstoot van broeikasgas (scope 2). |
|
|
|
|
G4-EN17 |
Andere indirecte uitstoot van broeikasgas (scope 3). |
|
|
Alleen vliegreizen |
|
G4-EN19 |
Vermindering emissie van broeikasgassen |
|
|
|
|
Afvalwater en afval |
|||||
G4-EN23 |
Totaalgewicht afval naar type en verwijderingsmethode. |
|
|
|
|
Transport |
|||||
G4-EN30 |
Significante milieugevolgen van het transport van producten en andere goederen en materialen voor de organisatie, en het vervoer van het personeel. |
|
|
|
|
Leveranciersbeoordeling op basis van milieu |
|||||
G4-EN32 |
Percentage nieuwe leveranciers die werden beoordeeld op basis van milieucriteria. |
|
|
Zie paragraaf Verantwoord Inkopen. het percentage van de centraal gecontracteerde leveranciers die de Gedragscode voor leveranciers getekend hebben is beschikbaar. Afgelopen jaar is de basis gelegd om gedetailleerdere gegevens beschibaar te hebben. |
|
Sociaal: subcategorie arbeidsomstandigheden |
|||||
G4-DMA |
|
|
Verantwoord Ondernemen
|
|
|
Werkgelegenheid |
|||||
G4-LA1 |
Totaal aantal nieuwe werknemers en snelheid van personeelsverloop per leeftijdsgroep, geslacht en regio. |
|
|
Met betrekking tot het personeelsverloop rapporteren wij vooralsnog niet separaat over leeftijdsgroep, geslacht en regio. |
|
Beroepsmatige gezondheid en veiligheid |
|||||
G4-LA6 |
Soort letsel en het percentage ongelukken, beroepsziekten, uitvaldagen, verzuimcijfers en het aantal werk gerelateerde sterfgevallen per regio en per geslacht. |
|
|
Enkel de verzuimcijfers en bedrijfsongevallen zijn op centraal niveau beschikbaar. |
|
Training en opleiding |
|||||
G4-LA10 |
Programma’s voor competentiemanagement en een leven lang leren, waardoor de blijvende inzetbaarheid van medewerkers wordt gegarandeerd en zij geholpen worden bij het afronden van hun loopbaan. |
|
|
|
|
Leveranciersbeoordeling op basis van arbeidsomstandigheden |
|||||
G4-LA14 |
Percentage nieuwe leveranciers die werden beoordeeld op basis van criteria voor arbeidsomstandigheden. |
|
Zie paragraaf Verantwoord Inkopen
|
||
Sociaal: subcategorie mensenrechten |
|||||
G4-DMA |
|
|
Verantwoord Ondernemen
|
|
|
Leveranciersbeoordeling op basis van mensenrechten |
|||||
G4-HR10 |
Percentage nieuwe leveranciers die werden beoordeeld op basis van criteria voor mensenrechten. |
|
Zie paragraaf Verantwoord Inkopen
|
||
Sociaal: subcategorie productverantwoordelijkheid |
|||||
G4-DMA |
|
|
Verantwoord Ondernemen
|
|
|
Privacy |
|||||
G4-DMA |
|
|
Verantwoord Ondernemen
|
|
|
G4-PR8 |
Totaal aantal gegronde klachten over inbreuken op de privacy van klanten en het verlies van klantgegevens. |
|
|
Zie paragraaf Privacy. Aantallen zijn gemeld bij de daarvoor bestemde instanties. |
|
Contentcreatie |
|||||
G4-DMA |
|
|
Verantwoord Ondernemen
|
||
M2 |
Methodologie voor de beoordeling van en het toezicht op de naleving van de content creatie waarden |
|
|
Zie paragraaf Verantwoorde contentcreatie |
|
Contentverspreiding |
|||||
G4-DMA |
|
|
Verantwoord Ondernemen
|
|
|
M4 |
Acties om de prestaties te verbeteren in verhouding tot contentverspreiding aangelegenheden (toegankelijkheid en bescherming van kwetsbare publiek en geïnformeerde besluitvorming) en de verkregen resultaten |
|
|
|
|
M5 |
Het aantal en soort reacties (feedback/klachten) gerelateerd aan contentverspreiding, inclusief de verdediging van kwetsbaar publiek, geinformeerde besluitvorming, toegankelijkheid, en de procedures van het aanpakken van dit soort reacties |
|
|
Onder een persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt verstaan we iemand die moeite heeft om een baan te vinden en/of te behouden, bijvoorbeeld:
Een onafhankelijk non-profit organisatie die streeft naar een systematische verandering in het gedrag van de markt om klimaatverandering, waterschaarste en ontbossing tegen te gaan. Om dit te bereiken faciliteert CDP een wereldwijd systeem waarin bedrijven, steden, landen en regio's openbaar kunnen maken hoe zij hun milieu impact meten en beheersen. Voor meer informatie zie: http://www.cdp.net.
CertiQ certificeert energie die is opgewekt uit de duurzame bronnen zon, water, wind en biomassa. CertiQ is voor deze taak aangewezen door de Nederlandse overheid. De Garanties van Oorsprong die zij elektronisch verstrekken, zijn in Nederland het enige geldige bewijs dat energie duurzaam is opgewekt. Certificaten die worden uitgegeven door CertiQ zijn verhandelbaar binnen Europa. Voor meer informatie zie: https://www.certiq.nl.
Streven naar maximaal hoogwaardig hergebruik van grondstoffen.
De lijst CO2-emissiefactoren is het initiatief van SKAO, Stichting Stimular, Connekt, Milieu Centraal en het ministerie van Infrastructuur en Milieu en is tot stand gekomen in samenwerking met diverse belanghebbenden naar aanleiding van een Green Deal met de betrokken partijen. Voor meer informatie zie: https://www.co2emissiefactoren.nl.
Verkleinen van de CO2-emissies (scope 1 en 2) van TMG (kantoorgebouwen, drukkerijen en vervoer in eigen beheer).
Ervoor zorgen dat mensen die bij en met TMG werken een representatieve afspiegeling van de samenleving zijn.
Het dividend als percentage van de totale winst.
Papier dat gegarandeerd afkomstig is uit een duurzaam beheerd bos doordat het een PEFC, FSC of gelijkwaardig keurmerk bevat.
Earnings before Interest and Tax is een maatstaf voor de operationele inkomsten van een onderneming voor aftrek van rente (interest) en belasting (tax). EBIT is de omzet minus de kosten van gewone bedrijfsuitoefening, exclusief financiële baten, lasten en belastingen.
Earnings before Interest, Amortisation and Depreciation (EBITDA) is een maatstaf voor het meten van de resultaatontwikkeling. De EBITDA is het bedrijfsresultaat exclusief afschrijving, amortisatie en bijzondere waardeverminderingen.
Een hulpmiddel voor het nemen van energie-efficiency verbeterende maatregelen bij het interne planningsproces van bedrijven. In het plan wordt vastgelegd wanneer welke maatregelen worden uitgevoerd. Het is een verplicht element bij de meerjarenafspraken energie-efficiency.
Forest Stewardship Council (FSC) is een internationale organisatie die zich inzet voor behoud en verantwoord bosbeheer wereldwijd. FSC spreekt van verantwoord bosbeheer wanneer op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden met de ecologische, sociale en economische aspecten die bij bosbeheer horen. Voor meer informatie zie: http://www.fsc.nl.
Een internationale standaard voor het meten, berekenen en rapporteren van de uitstoot van broeikasgassen. Voor meer informatie zie: https://www.ghgprotocol.org/.
Global Reporting Initiative (GRI) stuurt aan op duurzaamheidsrapportage door alle organisaties. GRI produceert ‘s werelds meest volledige Sustainability Reporting Framework, om zo meer transparantie van organisaties te bewerkstelligen. Voor meer informatie zie: https://www.globalreporting.org.
Verbeteren van de milieu-impact van de datacenters die TMG gebruikt voor de hosting van online producten.
Het Oplage Instituut (HOI) verzamelt, controleert en publiceert oplagecijfers van in Nederland verschijnende media. Sinds 1 januari 2015 overgenomen door NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia).
International Integrated Reporting Council. Een internationale coalitie die het framework voor Integrated Reporting faciliteert en hier toezicht op houdt. Voor meer informatie zie: integratedreporting.org.
Het geheel van preventieve, detectieve, repressieve en correctieve maatregelen alsmede procedures en processen die de beschikbaarheid, exclusiviteit en integriteit van alle vormen van informatie binnen TMG garanderen, met als doel de continuïteit van de informatie en de informatievoorziening te waarborgen en de eventuele gevolgen van beveiligingsincidenten tot een acceptabel, vooraf bepaald niveau te beperken.
De Internationale Arbeidsorganisatie is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties. Het bevorderen van sociale rechtvaardigheden in werk gerelateerde situaties is een van de belangrijkste doelstellingen van de ILO. Voor meer informatie zie: http://www.ilo.org.
Niet-financiële gegevens die betrekking hebben op klanten, zoals aantallen abonnementen, losse verkopen, advertenties, oplage, etc.
Bovenop de journalistieke maatschappelijke betrokkenheid die veel van onze merken dagelijks hebben, geven wij ruimte in tijd, kennis en aandacht aan mensen en organisaties die een ongedwongen maatschappelijk bijdrage aan de samenleving leveren. Bijvoorbeeld door de charitatieve inzet van werknemers van TMG of extra focus op een specifiek maatschappelijk onderwerp door (een van) onze merken.
Ondersteunen van goede doelen, maatschappelijke initiatieven en non-profitevenementen in geld of (gratis) media.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Een niet-gouvernementele organisatie (ook wel non-gouvernementele organisatie) is een organisatie die onafhankelijk is van de overheid en zich op een of andere manier richt op een verondersteld maatschappelijk belang.
NOBO, uitgevoerd door Kantar TNS, is in 2016 de nieuwe standaard geworden voor het digitale bereiksonderzoek. NOBO is een samenwerking waarbij meer dan twintig grote mediabedrijven participeren.
Nationaal Onderzoek Multimedia (zie HOI).
De OESO-richtlijnen maken duidelijk wat de Nederlandse overheid (en 45 andere landen) van bedrijven verwacht bij het (internationaal) zakendoen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ze bieden handvatten voor bedrijven om met kwesties om te gaan zoals ketenverantwoordelijkheid, mensenrechten, kinderarbeid of milieu. Voor meer informatie zie: http://www.oesorichtlijnen.nl/
De hosting van de door TMG in eigen beheer ontwikkelde, online producten. Het betreft hosting in gekwalificeerde datacenters die door TMG als product/dienst zijn gecontracteerd voor housing van fysieke server-infrastructuur. Datacenters die door leveranciers worden ingezet als niet-gespecificeerd onderdeel van gecontracteerde managed LaaS, PaaS en SaaS cloud-dienstverlening zijn niet in deze scope opgenomen. Bij deze datacenters kan veelal wel regionaal, maar niet specifiek worden aangegeven vanuit welke datacenter(s) en met welke specifieke servers een clouddienst wordt geleverd.
Over The Top, content die via internet voor iedereen toegankelijk is, onafhankelijk van een distributeur (term wordt met name gebruikt voor video).
Het Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes (PEFC) is een wereldwijd non-profit en onafhankelijk keurmerk ter bevordering van duurzaam bosbeheer. Voor meer informatie zie: http://pefcnederland.nl.
Gegevens die informatie verschaffen over een identificeerbare natuurlijke persoon in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Het behoud van zeggenschap over eigen persoonsgegevens met het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer
Power Usage Effectiveness is een waarde waarmee datacenters bepalen hoe efficiënt zij met energie omgaan.
Verbeteren van het inzicht in de keuzes die TMG maakt waarbij de mogelijke gevolgen zorgvuldig zijn afgewogen.
Een jaarlijks onderzoek naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving bij Nederlandse ondernemingen.
Een initiatief van de Verenigde Naties waarbij overheden, het bedrijfsleven en uiteenlopende instellingen samenwerken om universele principes rondom mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu en corruptiebestrijding te ontwikkelen en toe te passen. Voor meer informatie zie: https://www.unglobalcompact.org.
In het inkoopbeleid wordt -naast prijs- ook rekening gehouden met de effecten op milieu en maatschappij van de ingekochte goederen en diensten.